Prvým krokom pri plánovaní predajní by malo byť priradenie jednotlivých skupín sortimentu predajným regálom. Túto činnosť je možné buď tvoriť pocitovo za pomoci štvorčekovaného papiera, alebo s pomocou na to určeného nástroja a na základe analýz predajnosti jednotlivých sortimentných skupín.
Rozmiestnenie predajného sortimentu na predajnej ploche predajní umožňuje navrhovať a optimalizovať nástroj Macro Space Planning. Ako základ slúžia CAD výkresy predajní (ak nie sú dostupné, je možné celý layout predajne vytvoriť priamo v aplikácii), do ktorých sa umiestnia regály (z katalógu regálových prvkov, alebo individuálne vytvorené). Tým sa následne priradia kategórie a subkategórie sortimentu, plánogramy a zodpovedajúce predajné čísla (predané kusy, obrat, marže atď.).
Možno tak analyzovať výkonnosť jednotlivých skupín sortimentu vo vzťahu k priestoru, ktorý zaberajú. V zlomku času možno tak zanalyzovať, porovnať a modelovať využitie predajne z pohľadu umiestnenia sortimentu na rôznych miestach v predajni, výťažnosti jednotlivých regálov, identifikácia hot-spotov, modelovanie what-if scenárov, porovnanie predajní medzi sebou atď.
Macro Space Planning je veľmi silný nástroj pre detailnú analýzu predajní z pohľadu rozmiestnenia sortimentu na predajnej ploche a využitie priestoru, poskytujúce tak analytické čísla a grafy, ako aj vizualizáciu predajní v 2D a 3D pohľadoch. Umožňuje a výrazne uľahčuje prácu plánovačom predajní a prepája spoluprácu medzi nimi a oddelením merchandisingu, ktoré je následne zodpovedné za tvorbu plánogramov. Možno tak modelovať dopady rôzneho pridelenia predajného priestoru jednotlivým kategóriám, pripravovať dopredu layouty pri zmene sezóny, či spravovať verzie a varianty jednotlivých predajní.
Tento nástroj je používaný v celom rade obchodných spoločností , napr. Dixons , Mercator , Walgreen či Midlands Coop.